Skip to main content

CZARNE NA BIAŁYM ALBO KATASTROFA.. CZYLI WERNISAŻ ANDRZEJA BRZEGOWEGO JUŻ W NAJBLIŻSZY PIĄTEK W BWA OSTROWIEC

Już w najbliższy piątek 2 grudnia o godz. 18.00, zapraszamy Państwa serdecznie na ostatni już w tym roku wernisaż w naszej galerii –  Andrzeja Brzegowego „Czarne na białym albo Katastrofa”.

Wstęp na wernisaż jest bezpłatny. Wystawę będzie można zwiedzać do końca 2022 roku.

“Obejmująca cztery sale naszej galerii wystawa zapowiada się niezwykle ciekawie. Zgodnie z architekturą naszej przestrzeni autor podzielił wystawę na cztery części: Z lotu ptaka, Human light, Panta rhei oraz Winterreise. Niewątpliwie już sam tytuł wskazuje na główną oś zainteresowań oraz artystycznych poszukiwań naszego autora. Wszystkie obiekty znajdujące się na wystawie będą odnosić się do odwiecznych problemów ludzkości. Przeniosą jednak ciężar uwagi w stronę tych najbardziej aktualnych, tych, które, jak się wydaje, wymagają natychmiastowej reakcji nim zmiany wynikłe z charakteru działań człowieka staną się nieodwracalne. Wojna oraz konflikty zbrojne, mechanizm narodzin systemów totalitarnych i faszyzmu, rola człowieka i jego udział w procesie bezlitosnego eksploatowania naturalnych bogactw ziemi, ale także ocieplanie się klimatu to zagadnienia, z którymi chce nas skonfrontować Andrzej Brzegowy – mówi dyrektorka BWA Ostrowiec Justyna Łada.”

Andrzej Brzegowy urodził się 15 lutego 1962 roku w Radomiu. Studiował w latach 1987-1992 na Wydziale Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom otrzymał w 1993 roku w pracowni drzeworytu prof. Andrzeja Bartczaka, aneks w pracowni malarstwa prof. Juliusza Narzyńskiego. Jest zatrudniony na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Radomskiego, gdzie prowadzi zajęcia z rysunku i grafiki warsztatowej. Uprawia twórczość w zakresie malarstwa, grafiki, rysunku i rzeźby. Laureata ubiegłorocznego XV Międzynarodowego Salonu Jesiennego.

Czarne na białym albo Katastrofa – części wystawy:

  • Z lotu ptaka
  • Human light
  • Panta rhei
  • Winterreise

Andrzej Brzegowy o wystawie: “Wystawa została podzielona na cztery części zgodnie z układem sal w Galerii BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Pierwsza z nich, zatytułowana „Z lotu ptaka” jest odniesieniem do wojny nie tylko w Ukrainie, która jest nam najbliższa terytorialnie i emocjonalnie, ale do wielu mniejszych i większych konfliktów zbrojnych na Bliskim Wschodzie, Kaukazie czy Afryce. Poprzez rysunkowe przetworzenie dostępnych w mediach obrazów stara się zmienić w widzu sposób patrzenia na owe zdarzenia, zbliżyć go do tych tragedii wykorzystując makietowanie i pomniejszoną skalę obiektów wyjętych z realnej przestrzeni. Dodatkowym komentarzem jest sąsiadująca z  tą instalacją praca „Stado”, przedstawiająca, w sposób zbliżony charakterem do formy bajek, takich, jakie pisał Krasicki, problem odradzania się tendencji faszystowskich, przenosząc go w świat metafory i nieoczywistości.

Sala zatytułowana „Human light”, to centralna część całej ekspozycji. Pokazuje człowieka niosącego światło. Jest to jednak światło wzięte z natury ukazanej przez duży, czarny blok, symbolizujący naturalne bogactwa Ziemi, bezlitośnie eksploatowane przez ludzkość.

„Panta rhei” czyli „Wszystko płynie”, to słynne zdanie Heraklita z Efezu, greckiego filozofa odnosi się po części do poprzedniej sali, przedstawiając w plastycznej formie skutki działań człowieka w obszarze eksploatacji dóbr naturalnych, jego rozrzutność i zachłanność. Ma też budować nastrój zagrożenia, niebezpieczeństwa rodzącego się ze zderzenia świata ludzi ze światem zwierząt.

Ostatnia część ekspozycji i jednocześnie największa sala to praca „Winterreise” inspirowana słynnym utworem Franza Schuberta o tym samym tytule. Charakter tego dzieła, jednego z największych osiągnięć romantyzmu, który rozmiłował ludzi w podróżowaniu, odkrywaniu nowych przestrzeni, został przeniesiony do współczesności i problemów związanych z ocieplaniem się klimatu. Ich plastycznym wyrazem jest tu czarna bruzda w „śnieżnej” bieli, jaka powstaje po przepłynięciu statku przez zamarznięte morze.

Wszystkie obiekty znajdujące się na wystawie odnoszą się do odwiecznych problemów ludzkości. Przenoszą jednak ciężar uwagi w stronę tych najbardziej aktualnych, tych, które, jak się wydaje, wymagają natychmiastowej reakcji nim zmiany wynikłe z charakteru działań człowieka staną się nieodwracalne.”

Wirtualny spacer po wystawie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content