Międzynarodowa wystawa COVIMETRY jest pierwszą w Polsce, globalną manifestacją różnych nurtów sztuki geometrycznej, świadomej swojego czasu.
Nazwa COVIMETRY pochodzi od połączenia dwóch słów: COVID (CoronaVirusDesease) i GEOMETRIA (dowolna tendencja sztuki geometrycznej: konstruktywistyczna, hard edge, minimal art, op-art, sztuka konkretna, sztuka non-objective, geometria dyskursywna i inne). W wystawie bierze udział około 200 artystów z wielu krajów Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Azji oraz z Australii. Motywem wyjściowym wszystkich prac był szablon maski antywirusowej. Dzieła zostały zrealizowane w różnych technikach i technologiach, takich jak: rysunek, malarstwo, grafika, kolaż, obiekt, fotografia, mix media, animacja komputerowa, wideo.
Udział w projekcie COVIMETRY dał artystom możliwość korzystania z dowolnych strategii artystycznych, zaproponowanych przez kuratora. Są to:
1. Maska jako passe-partout, gdzie przygotowany wcześniej obraz został umieszczony na masce jako tle.
2. Maska jako płótno. Obraz został specjalnie przygotowany do kształtu maski, zgodnie
z historyczną tradycją prawa ramy oraz współczesną sztuką shaped canvas.
3. Maska jako fragment. Część obrazu została wykadrowana przez kształt maski.
4. Maska jako inspiracja. Prace oparte na tautologii lub badaniu kształtu i struktury maski.
5. Maska jako pretekst. Sztuka interdyskursywna, multimedialna, intermedialna
i transmedialna otwarta na różne eksperymenty.
6. Maska jako animacja, wideo, monitor, ekran.
7. Poza maską. Inne realizacje z możliwością wykorzystania kształtu maski. Wszelkie media, techniki i technologie.
W historii cywilizacji używanie masek rozpoczyna się co najmniej 7.000 lat przed naszą erą, w neolitycznych rytuałach, chociaż tzw. Maska z La Roche-Cotard może przesuwać te praktyki nawet do 33.000 lat pne. Przez stulecia maska, jako przedmiot noszony na twarzy, miała wiele znaczeń i ulegała wielu metamorfozom. Współcześnie przekształcanie maski, jako idei i artefaktu, odbywa się pod wpływem aktualnych praktyk kulturowych i różnych form komunikacji społecznej. W rezultacie maska zostaje włączona w dyskursy, w których nigdy wcześniej się nie pojawiała. Jednym z nich jest dyskurs maski jako nośnika dzieła sztuki, który został zapoczątkowany w projekcie COVIMETRY. Opierając się na hiszpańskim wyrażeniu más que la cara (więcej niż twarz), maski prezentowane na wystawie COVIMETRY stają się prezentacją różnorodnych postaw artystycznych oraz ich głębokich znaczeń.
Projekt COVIMETRY jest otwarty w czasie. Po wystawie w BWA w Ostrowcu Świętokrzyskim planowane są kolejne edycje tej wystawy w renomowanych krajowych i zagranicznych galeriach, muzeach i centrach sztuki.
Mark Starel
Kurator projektu
Dokumentacja wystawy:
Międzynarodowa wystawa COVIMETRY
Biuro Wystaw Artystycznych
ul. Siennieńska 54
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
Wystawa czynna od 27.11.2020 do 31.12.2020