Skip to main content

Lidia Kot Jakub Ciężki PERSPEKTYWA MIESZKA W CIELE – zaproszenie na wystawę

Lidia Kot Jakub Ciężki
PERSPEKTYWA MIESZKA W CIELE

Kuratorka: prof. dr hab. Marta Smolińska
Wernisaż: 29.09.2023 r. godz. 18:00
Wstęp bezpłatny
BWA Ostrowiec
Perspektywa to konwencja obrazowania, dzięki której na płaszczyźnie uzyskujemy wrażenie trójwymiarowości i głębi. Lecz nie tylko: ludzkie ciało samo w sobie jest perspektywą. Termin „sztuki wizualne” zakłamuje ich wielozmysłową naturę. Ograniczanie malarstwa jedynie do postrzegania go jedynie zmysłem wzroku wyklucza cielesność doświadczania. Badania z zakresu neuroestetyki udowodniły, że osoby urodzone jako niewidome potrafią w swoich rysunkach budować perspektywę. Postrzeganie przestrzenne jest niezależne zarówno od widzenia, jak i od dotykania palcami – opiera się bowiem na całym ciele, a przede wszystkim na zakorzenionych w nim zmysłach równowagi i kinestetycznym. Zmysł równowagi umożliwia czucie położenia ciała w przestrzeni; kinestetyczny zaś, zwany też czuciem głębokim, pozwala na orientację jak ułożone są części ciała bez patrzenia na nie. Obydwa te zmysły, obok podstawowych pięciu, są więc kluczowe dla kondycji czującego ciała. To właśnie w owym czującym ciele mieszka perspektywa.
Malarstwo Jakuba Ciężkiego oraz wypełniony ciemnością obiekt Lidii Kot pobudzają poczucie owej perspektywy w naszych ciałach. Wielkoformatowe kompozycje artysty odwołują się często do architektury: okien i fasad, a płótno „Haemoglobin is the key” łączy te motywy z cielesnością i tętniącą w naszych żyłach krwią. Stając przed obrazami Ciężkiego, odczuwamy ich oddziaływanie od stóp, poprzez brzuch, po czubek głowy. To motywy wręcz ikonicznie uzmysławiające, że malarstwo nie powstaje jedynie dla oczu. Wrażenie to zyskuje swoją kulminację, gdy wejdziemy do wnętrza obiektu Lidii Kot. Doznajemy w nim ciemności, w której – jako powidoki pod powiekami – towarzyszą nam widziane przed chwilą kompozycje Ciężkiego. Czujemy wielkość przestrzeni całym ciałem, a perspektywa, która w nas mieszka, dochodzi do głosu szczególnie intensywnie. Wystawa Lidii Kot i Jakuba Ciężkiego to zatem droga, w trakcie której coraz intensywniej doświadczamy faktu, że wzrok nie musi być i nie jest dominującym zmysłem w kontakcie ze sztuką.
Tekst: Marta Smolińska
Lidia Kot
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplomy w Pracowni
Rzeźby prof. Jana Berdyszaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. Jana Gawrona);
stypendystka Ministra Kultury 2005/2006.
Od 2022 roku doktor sztuki. Przedmiotem jej badań jest czerń oraz jej oblicza w sztuce, nauce i medycynie. Realizuje także projekty związane z obszarem widzenia, widzialności, barwy, oddechu, synestezji.
Jakub Ciężki
Urodzony w Lublinie w 1979r. W latach 1998-2003 studia na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Jacka Wojciechowskiego. Stypendysta Ministra Kultury w programie stypendialnym Młoda Polska na rok 2013. Dwukrotnie otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Lublin (2015, 2016). Otrzymał Grand Prix oraz wyróżnienia redakcji „Artinfo.pl” i „Artluk” na Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2011″. Mieszka i pracuje w Lublinie.
Wybrane wystawy indywidualne:
2021 Triumf Abstrakcji, Pałac Lubomirskich/Muzeum Narodowe w Lublinie, Lublin
2020 Closer still, Galeria Labirynt, Lublin
2017 There is no if, Punkt Odbioru Sztuki, Łódź
2015 Kary Cielesne, Galeria Propaganda, Warszawa
2013 blackout, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2012 Haven’t We Met Before?, Galeria Propaganda, Warszawa
2009 to read between the lines, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Lublin
Wybrane wystawy zbiorowe:
2020 Powiększenie, Galeria Labirynt, Lublin
2019 Przestrzenie Międzyprzestrzeni (Hommage a Otto Freundlich), Bałtycką Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk
2018 6. Mediation Biennale Poznań, Stara Rzeźnia, Poznań
2018 Non Disclosure Agreement, Raumstation, Wiedeń, Austria
2018 Nagła śmierć głównego bohatera, Galeria Latarka, Budapeszt, Węgry
2018 Sick of Reality, Galeria Labirynt, Lublin
2017 Uniezwyklenie, Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej OTWARTE MIASTO/OPEN CITY, Lublin
2015 Białe jest białe, a czarne jest czarne, Galeria Piekary, Poznań
2013 Chłodne Spojrzenie, Galeria Salon Akademii, Warszawa
prof. dr hab. Marta Smolińska / Prof. Dr. Marta Smolińska
Kierowniczka Katedry Historii Sztuki i Filozofii / Leiterin des Lehrstuhls für Kunstgeschichte und Philosophie
Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa / Fakultät für Kunsterziehung und Curatorial Studies
Uniwersytet Artystyczny im Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu / Magdalena-Abakanowicz-Universität der Künste in Posen

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content